لطفا بعد از ثبت سفارش ، جهت دریافت محصول با ما در ارتباط باشید!
صفحه اصلی / مقالات / فلاپ دیسک چیست ؟

فلاپ دیسک چیست ؟


فلاپ دیسک چیست ؟

فلاپ دیسک چیست ؟ با استفاده از یک فلاپ و نصب به روی دستگاه فرز یا پولیس قادرید که سایندگی در سطوح مختلف را انجام دهید. شکل دهی در برخی از کاربردها قابل انجام است که از ابزار فوق در صنایع جوشکاری ، صنعتی ، فلزات ، ماشین کاری و بسیاری از موقعیت های دیگر قابل استفاده است. مجموعه سایش ابزار به صورت خرد و عمده در فروش انواع فلاپ دیسک فعالیت گسترده ای دارد.

فلاپ دیسک

فلاپ دیسک یا flap disc abrasive یکی از مهم‌ترین ابزار سایشی است که به دستگاه فرز یا پولیش متصل می‌شود و می‌تواند برای سایندگی و صیقل سطوح مختلف استفاده شود. همچنین در برخی کاربردهای خاص از این ابزار برای شکل‌دهی در ابعاد کوچک نیز استفاده می‌شود. کاربرد این ابزار در صنایع جوشکاری، ماشین‌کاری، تجهیزات سنگین صنعتی، زنگبری فلزات، خطوط نفتی و پالایشگاهی و همچنین سایش خطوط جوش و سطوح ناهموار بسیار زیاد است.

در مقایسه با سنگ سنباده، ابزار صنعتی سایشی یادشده مزایایی دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرداخت و سایش بر روی سطوح ناهموار
  • قابلیت تغییر فشار برای پرداخت نرم‌تر یا آرام‌تر
  • عملکرد با دمای کمتر به‌طوری که گرمای کمتری تولید می‌کند
  • ارتعاش و خستگی کمتر
  • احتمال بسیار پایین پرش قطعه و براده فلزات
  • ایمنی بالاتر
  • پرداخت خوش‌فرم‌تر از سایر ابزار سایشی

فلاپ دیسک چیست ؟

فلاپ مینی ترکیه ای اوروپا AVRUPA Flex

به طورکلی فلاپ نسبت به سایر انواع دیسک‌ها و ابزار سایشی در صنعت مزایا و معایبی دارد. مثلا در هنگام صاف‌کردن جوش‌ها پس از استفاده از سنگ سنباده، فلاپ‌های استاندارد تا 25 برابر بیشتر از دیسک‌های فیبر رزین اکسید آلومینیوم یا همان سنگ ساب دوام می‌آورند. و همچنین سرعت و دقت بسیار بیشتری دارند.

تولید سنباده پشت کرکی

فلاپ دیسک ها اپراتور ها را کمتر خسته می نمایند و به آنها حس راحتی بیشتری خواهد داد، همچنین هنگام استفاده از سنگ ساب روی خط جوش متاسفانه به دلیل لغزندگی و خشکی و منعطف نبودن سنگ ساب بارها و بارها دست اوپراتور از روی خط جوش منحرف می شود که این عمل اپراتور را بسیار خسته می کند در حالی که هنگام استفاده از فلاپ دیسک اپراتور هرگز چنین اتفاقاتی را تجربه نخواهد نمود.

به‌طور کلی ابزار یادشده در گروه ساینده‌های روکش‌دار صنعتی قرار می‌گیرد. دیسک‌های فلاپ از لایه‌های روی هم از مواد ساینده یا همان فلاپ تشکیل شده‌اند. فلاپ‎‌ها از مواد محافظ پلی‌کتان یا پلی استر که دانه‌های ساینده به آن چسبیده‌اند تشکیل شده است. حال در یک ساختار لایه‌ای، تمامی ردیف‌ها به یک صفحه محافظ واحد متصل شده‌اند.

صفحه محافظ پشت لایه‌ها نقش بسیار مهمی در عملکرد دیسک دارد و باعث ثبات در هنگام پرداخت و سایش می‌شود. این صفحه ویژگی‌های فیزیکی منحصر به فرد خود را به لایه‌های ساینده منتقل می‌کند. صفحات محافظ فلاپ دیسک معمولا از مواد زیر ساخته می‌شوند:

پلاستیک یا نایلون

این نوع مواد به دیسک انعطاف‌پذیری بالایی می‌دهند و سطح ارتعاش در هنگام کار را در کل دیسک کاهش می‌دهند. دیسک‌های پلاستیکی و نایلونی بهترین انتخاب‌ها برای سطوح ناهموار هستند.

فایبرگلاس

دیسک‌های فایبرگلاسی متداول‌ترین انواع فلاپ‌های موجود و مورد استفاده در صنایع مختلف برای پرداخت و سایش هستند. این صفحات قوی، محکم و سبک هستند و با چنین خواصی می‌توانند کمک شایانی به جذب ارتعاش کنند و دقت کاربر در استفاده از فرز هنگام سایش را افزایش دهند. بنابراین با استفاده از این دیسک‌ها کاربر می‌تواند کنترل کاملی بر روی فرآیند داشته باشد.

سنباده فلاپ چوب

فلاپ دیسک چیست ؟ در فرآیند سایش با این نوع از دیسک‌ها، به مرور با کاهش تعداد دانه‌های ساینده و مصرف آن‌ها، فلاپ‌ها به نوبت از بین می‌روند و لایه‌های جدید به دانه‌های ساینده جدید نمایان می‌شوند.

سنباده فلاپ دیسک مینی EGESAN ترکیه

فلاپ دیسک پائولا

طبیعی است که اثربخشی کلی فلاپ دیسک در چنین حالتی به مرور زمان کاهش پیدا کند و در نهایت به‌طور کامل مصرف شود. تا زمانی می‌توان از دیسک استفاده کرد که کاربر به‌طور فیزیکی به رزین نرسیده باشد.

بنابراین هنگام خرید فلاپ دیسک باید به کیفیت صفحه فایبرگلاس نگهدارنده آن توجه مضاعف نمود زیرا کیفیت صفحه نگهدارنده فلاپ دیسک شاید در ظاهر بی اهمیت به نظر برسد اما در ایمنی و امنیت و حتی عمر فلاپ دیسک تاثیر بسیاری دارد.

دیدگاه خود را بنویسید